PENGENALAN PROGRAM j-QAF
Pada 24 Disember 2003, semasa YAB Perdana Menteri
menyampaikan ucapan pada perjumpaan dengan ulama dan pegawai-pegawai agama
sempena Majlis Tilawah al-Quran
Peringkat Antarabangsa Keli ke 45 di Kuala Lumpur, antara lain ada menyebut
tentang khatam al-Quran, mewajibkan
pembelajaran bahasa Arab dan menghayati amalan fardhu ain. Hasrat itu diulangi
sekali lagi semasa lawatan beliau ke Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30
Disember 2003. Beliau mencadangkan supaya
perkara tersebut dilaksanakan seberapa segera yang boleh.
Kementerian pendidikan Malaysia telah mengambil tindakan dengan mengadakan
beberapa mesyuarat dan bengkel, dan akhirnya mengadakan seminar Jawi,
al-Quran, bahasa Arab dan Fardhu Ain
(j-Qaf) pada 3 hinga 5 Mac 2004. Seminar
ini telah bersetuju menerima beberapa
model untuk dilaksanakan sebagai projek rintis pada April 2004 sebelum pelaksanaan sebenar pada tahun 2005 secara
berperingkat-peringkat.
KONSEP PERLAKSANAAN
Program j-QAF adalah usaha memperkasakan Pendidikan
Islam melalaui penekanan khusus dalam
pengajaran Jawi, al Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain yang dilaksanakan di
peringkat persekolahan rendah. j-QAF
adalah singkatan jawi, al-Quran, Bahasa Arab, dan Fardu Ain. Ia menggunakan kurikulum, model dan modul
tersendiri melalui tenaga guru yang khusus untuk pemulihan, bimbingan,
kemahiran, pengukuhan, pengayaan dan penghayatan murid. Pelaksanaannya
menggunakan peruntukan jadual waktu sedia ada.
OBJEKTIF PROGRAM j-QAF
Setelah projek ini dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan diharapkan semua
murid yang menganut agama Islam, semasa
di sekolah rendah dapat
i Menguasai
bacaan dan tulisan jawi
ii Khatam
al-Quran
iii Mempelajari
bahasa Arab dan
iv Mantap
dan menghayati fardhu ain
MODUL-MODUL jQAF
1. Model Kelas
Pemulihan Jawi
2. Model 6 bulan
Khatam al-Quran
3. Model Tasmik
Khatam al-Quran
4. Model Perluasan
Bahasa Arab Komunikasi
5. Model
Bestari Solat
KEPENTINGAN PROGRAM j-QAF
Program j-QAF menjadi lebih penting sebagai suatu usaha ke arah memperkasakan Pendidikan Islam (PI)
yang sedia ada supaya semua bidang dalam
PI iwi dan Jawi lebih berkesan iaitu
bidang Tilawah al Quran, Akidah, Ibadah,
Sirah Nabawi, Akhlak dan Jawi lebih berkesan dan diamalkan dalam
kehidupan.
i. Kepentingan
Jawi
Jawi telah diajar sebagai
komponen Pendidikan Islam dan mula dilaksanakan pada tahun 2003 dengan
pendekatan pengajaran 6 bulan pertama di tahun 1. Laporan pemantauan mendapati
penguasaan bacaan Jawi dalam pendidikan
Islam semata-mata masih belum mencukupi dan berkesan. Oleh itu Pemulihan Jawi
dalam j-QAF menjadi keutamaan kepada murid
tercicir supaya semua murid boleh
menguasai jawi setelah diberi bimbingan secara berterusan.
ii. Kepentingan
al-Quran
Al-Quran telah diajar sebagai sebahagian Pendidikan
Islam dalam bidang Asuhan tilawah al-Quran
pada masa ini. Namun tidak menekankan pembelajaran sehingga khatam al-Quran
kerana ia memerlukan bimbingan berterusan daripada bilanganan guru yang sesuai
dengan nisbah murid yang menepati pendekatan talaqi dan musyafahah
(iaitu satu kaedah pembelajaran secara bersemuka dengan guru bagi mendengar,
membetul kesalahan dan menyebut semula
dengan baik dan lancar). Pendidikan Islam pada masa ini hanya mengutamakan
kebolehan membaca sahaja manakala aspek khatam tidak ditekankan di sekolah
tetapi hanya menyerahkannya kepada masyarakat .
iii. Kepentingan
Bahasa Arab
Status Bahasa Arab Sekolah Rendah pada masa ini sebagai mata pelajaran bahasa
tambahaan. Ia diajar di sekolah-sekolah rendah secara berpilih dan terhad. Tidak semua murid
berpeluang mempelajarinya
iv Kepentingan
Fardhu Ain
Ibu bapa masih belum berpuas hati dengan pencapaian dan penguasaan anak-anak
mereka terhadap amalan Fardhu Ain
terutama hal ibadah mendirikan solat.
V Kepentingan
Program j-Qaf pada keseluruhan
Masa pengajaran PI
Sekolah Rendah pada masa ini
ialah 6 waktu, 5 waktu di SJKT dan 4 waktu di SJKC. Peruntukan waktu ini tidak membolehkan aktiviti-aktiviti khatam
al-Quran, pemulihan dan pengukuhan Jawi dan latihan amali Fardhu Ain yang
mencukupi di laksanakan di
sekolah-sekolah. Manakala Bahasa Arab di sekolah- sekolah diajar oleh guru Pendidikan Islam sedia ada. Ini
menyukarkan pelaksanaan Bahasa Arab di
semua sekolah sekiranya guru Bahasa Arab
yang hakiki tidak diwujudkan.